Kommenden Anpassungen an den Klassen am 21. Dezember 2022
Die erste Saison von World of Warcraft: Dragonflight ging am Mittwoch los und seitdem steht das komplette Endgame für die Erweiterung zur Verfügung. Die Tore des Gewölbe der Inkarnationen wurden geöffnet, der Mythisch+ Modus für Dungeons wurde freigeschaltet, es ist möglich gewertete PvP-Inhalte zu spielen, Eroberung zu sammeln und die Wertungsleiter hochzukrabbeln, um tolle Belohnungen zu kassieren. Zudem erscheinen nun Weltbosse sowie Elementarstürme auf den Dracheninseln und vieles mehr.
Mit dem Start gab es noch einmal allerlei Klassenanpassungen, um das Balancing im PvE sowie PvP zu verbessern, aber wie wir wissen, ist Tuning ein laufender Prozess. Nachdem das Entwicklungsteam nun ein paar Tage Zeit hatte, um sich die neuen Zahlen anzuschauen, wurde direkt die nächste Ladung an Änderungen für Fähigkeiten sowie Talente zusammengestellt, die am kommenden Mittwoch live gehen sollen. Folgend die vorläufigen Patchnotes, die sich gegebenenfalls aber noch ändern könnten.
- Deutsch
- Englisch
Klassen
Druide
- Wiederherstellung
- Die komplette Heilung wurde um 5% erhöht. Diese Anpassung trifft nicht auf das PvP zu.
- Umarmung des Traums heilt 25% mehr.
- Üppige Erde hat nun eine Chance von 1,5 / 3% statt 1 / 2% Verjüngung zu verteilen.
Todesritter
- Seelenernter verursacht 10% mehr Schaden.
- Eisige Klauen hat nun eine Laufzeit von 10 Sekunden statt 6 Sekunden.
- Unheilig
- Die Laufzeit des Ghuls von Apokalypse wurde von 15 auf 20 Sekunden erhöht.
- Todesmantel verursacht 10% mehr Schaden.
- Reißende Schatten verursacht 6% mehr Schaden.
- Geißelstoß verursacht 6% mehr Schaden.
- Seuchenbringer hat nun eine Laufzeit von 10 Sekunden statt 5 Sekunden.
- Ernten erhöht nun den Schaden von Seelenernter, Geißelstoß, Schwärender Stoß und Todesmantel um 25%.
Rufer
- Desintegration verursacht 15% mehr Schaden.
Jäger
- Treffsicherheit
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
Magier
- Feuer
- Pyroschlag verursacht 12% mehr Schaden.
- Entzünden verursacht 5% mehr Schaden.
- Feuerschlag verursacht 12% mehr Schaden.
- Feuerball verursacht 12% mehr Schaden.
- Versengen verursacht 12% mehr Schaden.
- Frost
- Eislanze verursacht 12% mehr Schaden.
- Hagel verursacht 15% mehr Schaden.
- Frostblitz verursacht 15% mehr Schaden.
- Gletscherstachel verursacht 15% mehr Schaden.
- Zersplitterndes Eis lässt Eiszapfen und Eislanze nun ein weiteres Ziel für 80% statt 65% des Schadens treffen.
Mönch
- Windläufer
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
Priester
- Schatten
- Die Manakosten von Machtwort: Schild wurden von 4% auf 5% erhöht.
- Vampirberührung verursacht 10% mehr Schaden.
- Schattenwort: Schmerz verursacht 10% mehr Schaden.
- Schattenhafte Erscheinung verursacht 10% mehr Schaden.
- Verschlingende Seuche verursacht 10% mehr Schaden.
- Leerenblitz verursacht 20% mehr Schaden.
- Gedankenschlag verursacht 20% mehr Schaden.
- Gedankenstachel verursacht 20% mehr Schaden.
- Gedankenschinden verursacht 20% mehr Schaden.
- Götze von Y'Shaarj erhöht den Schaden von Geistbeuger auf Ziele mit einem Furchteffekt nur noch um 5% statt 15%.
Schurke
- Schallende Klarheit lässt Widerhallender Tadel nur noch 2 statt 3 Combopunkte mit Anima aufladen.
- Meucheln
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
- Der Schadensbonus von Fatales Gemisch wurde von 15% auf 10% reduziert.
- Gesetzlosigkeit
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
- Täuschung
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
Schamane
- Verstärkung
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% weniger Schaden.
Hexenmeister
- Gebrechen
- Unheilvolle Euphorie verursacht 15% mehr Schaden.
- Seelendieb verursacht 20% mehr Schaden.
- Schattenblitz verursacht 20% mehr Schaden.
- Pandemische Beschwörung verursacht 500% mehr Schaden.
- Zerstörung
- Chaosblitz verursacht 5% mehr Schaden.
Krieger
- Waffen
- Alle Fähigkeiten verursachen 3% mehr Schaden.
- Tödlicher Stoß verursacht 5% mehr Schaden.
- Hinrichten verursacht 10% mehr Schaden.
- Furor
- (2) Set-Bonus: Der Bonusschaden auf kritische Treffer durch Hinrichten wurde von 10% auf 25% erhöht.
Spieler gegen Spieler
Druide
- Wiederherstellung
- Blühendes Leben heilt 10% weniger.
- Gleichgewicht
- Sternensog verursacht 20% mehr Schaden.
- Zorn verursacht 20% mehr Schaden.
- Sternenfeuer verursacht 20% mehr Schaden.
- Wildheit
- Rudelführer heilt nun für 3% statt 5% der maximalen Lebenspunkte.
Paladin
- Heilig
- Die Manaregeneration ist nun um 35% statt 40% reduziert.
Priester
- Disziplin
- Die Manaregeneration ist nun um 15% statt 5% reduziert.
- Schatten
- Die Laufzeit von Leerensalve: Entsetzen wurde von 3 auf 2 Sekunden reduziert.
- Leerensalve verursacht 30% weniger Schaden.
- Der Absorptionswert von Machtwort: Schild wurde um 20% verringert.
- Der Heilungstransfer durch Vampirumarmung wurde um 20% verringert.
- Schattenwort: Tod verursacht 20% weniger Schaden.
Mönch
- Blackout-Tritt verursacht 15% mehr Schaden.
- Tigerklaue verursacht 15% mehr Schaden.
- Nebelwirker
- Die Manaregeneration ist nun um 15% statt 5% reduziert.
- Windläufer
- Schlag des Windlords verursacht 30% weniger Schaden.
Schurke
- Die Angriffs- und Zaubergeschwindigkeits-Debuffs von Lähmendes Gift haben nun eine um 35% reduzierte Effektivität.
- Meucheln
- Der durch doppele Gifte und Blutungseffekte verursachte Schaden durch Todesmal wurde um 30% verringert.
- Täuschung
- Geheimtechnik verursacht 30% weniger Schaden.
Schamane
- Totem des heilenden Flusses heilt 15% mehr.
- Verstärkung
- Elementarschlag verursacht 15% weniger Schaden.
- Urzeitliche Welle lässt den nächsten Blitzschlag nun für 75% statt 150% des Schadens treffen.
- Wiederherstellung
- Springflut heilt 15% mehr.
- Elementar
- Elementarschlag verursacht 15% weniger Schaden.
Hexenmeister
- Dämonische Umarmung gewährt nicht länger zusätzliche 10% Ausdauer.
- Gebrechen
- Seelenbrand (Teleport) hat nun eine Laufzeit von 6 Sekunden.
- Seelenbrand (Blutsauger) gewährt keinen Absorptionseffekt mehr, wenn bei maximaler Gesundheit geheilt wird.
- Seelenbrand (Gesundheitsstein) heilt nun 20% statt 30% weniger.
- Dämonologie
- Die Abklingzeit von Teufelsjäger rufen beträgt nun 60 statt 30 Sekunden.
- Zerstörung
- Chaosblitz verursacht 15% mehr Schaden.
- Schattenbrand verursacht 30% mehr Schaden.
- Verbrennen verursacht 30% mehr Schaden.
Krieger
- Furor
- Kriegsbemalung verringert nun den erlittenen Schaden um 5% statt 10%.
- Schutz
- Schildschlag verursacht 20% weniger Schaden.
- Verwunden verursacht 20% weniger Schaden.
Classes
Druid
- Restoration
- All healing increased by 5%. This change does not apply to PvP combat.
- Embrace of the Dream healing increased by 25%.
- Luxuriant Soil now has a 1.5/3% (was 1/2%) chance to spread Rejuvenation.
- The tooltip will not reflect this change, but it will be corrected in a future update.
Death Knight
- Soul Reaper damage increased by 10%.
- Icy Talons duration increased to 10 seconds (was 6 seconds).
- Unholy
- Apocalypse ghoul duration increased to 20 seconds (was 15 seconds).
- Death Coil damage increased by 10%.
- Clawing Shadows damage increased by 6%.
- Scourge Strike damage increased by 6%.
- Plaguebringer duration increased to 10 seconds (was 5 seconds).
- Reaping now increases the damage of Soul Reaper, Scourge Strike, Festering Strike, and Death Coil by 25% damage to enemies below 35% health (was 20% increased damage).
Evoker
- Disintegrate damage increased by 15%.
Hunter
- Marksmanship
- All ability damage reduced by 3%.
Mage
- Fire
- Pyroblast damage increased by 12%.
- Ignite damage increased by 5%.
- Fire Blast damage increased by 12%.
- Fireball damage increased by 12%.
- Scorch damage increased by 12%.
- Frost
- Ice Lance damage increased by 12%.
- Flurry damage increased by 15%.
- Frostbolt damage increased by 15%.
- Glacial Spike damage increased 15%.
- Splitting Ice now causes Icicles and Ice Lance to hit another nearby target for 80% (was 65%).
- The tooltip will not reflect this change, but it will be corrected in a future update.
Monk
- Windwalker
- All ability damage reduced by 3%.
Priest
- Shadow
- Increased the mana cost of Power Word: Shield to 5% of base Mana (was 4%).
- Vampiric Touch damage increased by 10%.
- Shadow Word: Pain damage increased by 10% for Shadow only.
- Shadowy Apparition Damage increased by 10%.
- Devouring Plague damage increased by 10%.
- Void Bolt damage increased by 20%.
- Mind Blast damage increased by 20% for Shadow only.
- Mind Spike damage increased by 20%.
- Mind Flay damage increased by 20%.
- Idol of Y’shaarj increases damage done by 5% when Mindbender is summoned on a feared target (was 15%).
Rogue
- Resounding Clarity now causes Echoing Reprimand to Animacharge 2 additional combo points (was 3).
- Assassination
- All ability damage reduced by 3%.
- Fatal Concoction’s damage bonus for weapon poisons reduced to 10% (was 15%).
- Outlaw
- All ability damage reduced by 3%.
- Subtlety
- All ability damage reduced by 3%.
Shaman
- Enhancement
- All ability damage reduced by 3%.
Warlock
- Affliction
- Malefic Rapture damage increased 15%.
- Drain Soul damage increased 20%.
- Shadow Bolt damage increased 20%.
- Pandemic Invocation damage increased 500%.
- Destruction
- Chaos Bolt damage increased by 5%.
Warrior
- Arms
- All ability damage increased by 3%.
- Mortal Strike damage increased by 5%.
- Execute damage increased by 10%.
- Fury
- (2) Set Bonus: Execute critical hit chance bonus increased to 25% (was 10%).
Player versus Player
Based on data we’ve observed so far in Season 1, we’re making some PvP-specific adjustments. One of the broader changes we’re making is to target mana regeneration for different healers to better balance their longevity in relationship to throughput in PvP.
Druid
- Restoration
- Lifebloom healing reduced by 10% in PvP combat.
- Lifebloom (Bloom) healing reduced by 10% in PvP combat.
- Developers’ note: Lifebloom continued to constitute a significant portion of a Restoration Druid’s healing in PvP, so we’re lowering it. We feel that Restoration Druid’s throughput with this adjustment will remain strong.
- Balance
- Starsurge damage increased by 20% in PvP.
- Wrath damage increased by 20% in PvP.
- Starfire damage increased by 20% in PvP.
- Developers’ note: Balance Druid’s potential burst has gone down significantly, while at the same time their consistent spread damage has increased. Overall this is a healthier place, but we want Starsurge to also be a viable option for spending Astral Power in PvP. Additionally, we’d like to reward Balance Druids for casting Wrath and Starfire since those are more difficult to cast in PvP.
- Feral
- Leader of the Pack now heals for 3% of maximum health (was 5%).
- Developers’ note: As a follow up to one of our goals in last week’s tuning of DPS specializations having higher self-healing than we were comfortable with, we are making an adjustment with Leader of the Pack to be more in line with other DPS specializations’ self healing.
Paladin
- Holy
- Mana regeneration now reduced by 35% (was 40%) in PvP combat.
Priest
- Discipline
- Mana regeneration now reduced by 5% (was 15%) in PvP combat.
- Shadow
- Reduced the duration of Void Volley: Horrify to 2 seconds (was 3 seconds).
- Reduced the damage of Void Volley by 30%.
- Reduced the absorption value of Power Word: Shield by 20% in PvP Combat for Shadow only.
- Reduced the healing transfer of Vampiric Embrace by 20% in PvP Combat.
- Shadow Word: Death damage reduced by 20% in PvP Combat for Shadow only
- Developers’ note: Shadow Priest self-sustain is too high in PvP so we are making targeted adjustments to their healing. Additionally, we are targeting Void Volley and Idol of Y’Shaarj as we’ve seen it could lead to frustrating situations with minimal counterplay when paired with other instant cast damage dealing abilities.
Monk
- Blackout Kick damage increased by 15% in PvP combat.
- Tiger Palm damage increased by 15% in PvP combat.
- Mistweaver
- Mana regeneration now reduced by 15% (was 5%) in PvP combat.
- Windwalker
- Strike of the Windlord damage reduced by 30% in PvP combat.
- Developers’ note: Strike of the Windlord and Thunderfist are dealing more burst than we are comfortable with so we are adjusting them and increasing additional sustained damage.
Rogue
- Numbing Poison’s attack and cast speed debuff effectiveness reduced by 33% in PvP combat.
- Assassination
- Deathmark’s damage dealt by duplicated poisons and bleeds reduced by 30% in PvP combat.
- The tooltip will not reflect this change, but it will be corrected in a future update.
- Deathmark’s damage dealt by duplicated poisons and bleeds reduced by 30% in PvP combat.
- Subtlety
- Secret Technique damage reduced by 30% in PvP combat.
- Developers’ note: Assassination bleed damage is higher than we are comfortable with and Secret Technique has potential to lead to burst windows with minimal counterplay, so we are toning them down. Additionally, we are most comfortable with baseline cast speed reduction being 10% in PvP currently, so we’re reducing Numbing Poison to be in line with similar abilities.
Shaman
- Healing Stream Totem healing increased by 15% in PvP combat.
- Enhancement
- Reduced the damage of Elemental Blast by 15% in PvP combat.
- Primordial Wave causes your next Lightning Bolt to hit all targets with Flame Shock for 75% of normal damage for Enhancement only in PvP Combat (was 150%).
- Restoration
- Riptide healing increased by 15% in PvP Combat.
- Elemental
- Reduced the damage of Elemental Blast by 15% in PvP combat.
- Developers’ note: We’ve continued to see Elemental Blast be too bursty in PvP, for both Enhancement and Elemental. Additionally, Lightning Bolt burst with Primordial Wave for Enhancement was dealing more burst than desired, so we’re bringing down the value of Primordial Wave so that Lightning Bolt on its own can continue to shine. For Restoration, we’re targeting buffs to instant cast spells for improved survivability.
Warlock
- Demonic Embrace no longer gains 10% additional stamina in PvP.
- Developers’ note: Warlocks continued to be more survivable than we’d like so we are making further targeted adjustments.
- Affliction
- Soulburn Port duration reduced to 6 seconds in PvP.
- Soulburn Drain Life no longer grants an absorb when healing at full health in PvP.
- Soulburn Healthstone healing is reduced to 20% (was 30%) in PvP combat.
- Demonology
- The cooldown of Call Felhunter is now 60 seconds (was 30 seconds).
- Developers’ note: Demonology Warlocks have an abundance of control in their toolkit that can be used frequently so we are targeting the cooldown of Call Felhunter.
- Destruction
- Chaos Bolt damage increased by 15% in PvP Combat.
- Shadowburn damage increased by 30% in PvP Combat.
- Incinerate damage increased by 30% in PvP Combat.
- Developers’ note: Destruction Warlocks traditionally shine in PvP through setting up big burst windows, and we feel like they have been lacking in that regard.
Warrior
- Fury
- Warpaint now reduces damage taken by 5% (was 10%) while enraged in PvP combat.
- Developers’ note: We feel that Fury Warriors are too durable, even after last week’s adjustments to their self-healing from Bloodthirst.
- Protection
- Shield Slam damage reduced by 20% in PvP combat.
- Rend damage reduced by 20% in PvP combat (Protection Warrior only).
- Developers’ note: Protection Warriors are continuing to deal more damage than we would like even after recent adjustments. In some cases, we’ve observed them competing with damage-dealing specializations, so we’re making additional targeted adjustments on Shield Slam and Rend.
Kommentare